fredag den 22. april 2011

Farmors Klidkiks

Jeg elsker når min kære kære farmor har lavet klidkiks.
Men da vi bor et stykke fra hinanden, er det ikke sååå tit hun laver dem til mig.
Så af og til må jeg selv i køkkenet og prøve at gøre hende kunsten efter.



Farmors Klidkiks
1 dl koldt vand
100 g plantemargarine/minarine eller 3/4 dl vindruekerneolie
1 dl sesamfrø
1 dl hvedeklid
1 dl hvedemel
3 dl grahamsmel
1 tsk. salt

  • Tørdelene blandes
  • Plantemagarine smuldres i
  • Det kolde vand tilsættes
  • Dejen æltes til en glat og smidig dej
  • Dejen udrulles meget tyndt
  • Dejen prikkes med en gaffel
  • Skær dejen i firkanter eller udstik dem med form eller glas
  • Eller tril dejen til en pølse, stil den koldt, og skær i tynde skiver
  • Kiksene bliver mere sprøde, hvis de får et slag med kødhammeren

Bages ved 225 grader i ca. 10 min 








Ingen kommentarer: